18 maart 2019 RECENSIE ‘Vogelkinderen is een jeugdboek, maar ik kan me zomaar voorstellen dat volwassenen er ook heerlijke avonden mee door kunnen maken.’ Klik hier voor het volledige artikel

4 maart 2019 BOEKBESPREKING ‘In deze scholierenroman brengt Boode een wereld tot leven waar de klimaatspijbelaars, met hun kartonnen actieborden, om vragen. (…) De mensen staan niet buiten de natuur. Ze zijn er weer onderdeel van. De hebzucht is weg. De hele economie dient de…

1 maart 2019 RECENSIE ‘Vogelkinderen is een niet alledaags jeugdboek. Het is futuristisch, avontuurlijk, spannend, maar bovenal het overdenken waard.’ Klik hier voor het volledige artikel

1 maart 2019, INTERVIEW. Mark Boode: ‘Het wereldwijde welvaartsdenken gaat géén plaats maken voor een verlicht leven in bemoste plaggenhutten met biologisch eten uit eigen tuin. Zo gek zijn we niet.’

Hoe maken we de juiste keuzes voor een duurzame toekomst? Festival The Only Planet brengt meerdere generaties en hun ideeën over de toekomst samen. Overdag strijden scholieren tijdens workshops om ‘het beste idee voor een duurzame stad’. ‘s Avonds is er een debat over jong…

Praat mee over het vernieuwde klimaatactivisme! Scholieren, studenten, leraren en activisten komen op 17 april bij elkaar in Cinetol Amsterdam. De onderwerpen: Wat moet de inzet zijn van het nieuwe klimaatactivisme? Welke middelen zetten we in? Hoe kunnen we samenwerken? 17 april 20.00 uur, entree:…

Vakken: ak, bi, sk, vz Een klassikaal onderzoek naar nieuwe voedingsmiddelen en productiemethoden. Samenvatting opdracht Om onze aarde duurzaam te belasten en een groeiende wereldbevolking van voedsel te voorzien, staan we voor drie grote uitdagingen:  Terugdringen van de vleesconsumptie.  Meer voedsel produceren op minder land.…

Vakken: te, hv, tc, na, ak Ontwerp een origineel, duurzaam Tiny House en maak deze in het klein. Samenvatting opdracht Ontwerp een origineel, duurzaam Tiny House en maak deze in het klein. Houd één of twee zijden open, zodat we de inrichting kunnen bekijken. Presenteer…

Vakken: ml, ma, gs, ne Ontwerp samen de ideale school. Of is een ‘ideale school’ voor iedereen een andere school? En wat moeten we daar dan mee? Samenvatting opdracht Ontwerp in groepjes jullie ideale school. Presenteer de resultaten aan de klas door één schooldag op jullie…

Vakken: ml, ma, ak, ec, wi, gs Onderzoek wat leerlingen belangrijk vinden en druk dit uit in een cijfer. Samenvatting opdracht Hoe tevreden zijn jullie met je eigen school? Kun je dat meten? En is het belangrijk om te weten of iedereen lekker in zijn vel…