Vogelkinderen

De wereld van Aqila en Dayo is groen en vreedzaam. Geld is niet belangrijk, geluk staat voorop. Maar de een heeft nou eenmaal meer geluk dan een ander. En niet iedereen is blij als je dat hardop uitspreekt…

 

Lees hier alles over de wereld van Vogelkinderen!

Weetje:
Image is not available

Vogelkinderen hebben een klein vleugeloppervlak per kilo lichaamsgewicht.
Vliegen kost daarom veel spierkracht.
Ze vliegen maximaal 70 kilometer non-stop met een snelheid van ongeveer 60 kilometer per uur.

Image is not available

‘Aqila heeft kastanjebruine vleugels, donkerder en roder dan die van de meeste vogelmeisjes, met wit zwart gestreepte puntjes aan de buitenste veren. Haar haren zijn nog iets roder. Haar armen zijn lang en gespierd. Ze heeft dunne benen en smalle heupen, net als alle vogelkinderen, veel slanker dan gewone mensen, omdat ze anders niet zou kunnen vliegen. Eigenlijk kan ze ook niet zo heel goed vliegen. Daar schaamt ze zich voor. Maar niemand durft er om te lachen.’

Weetje:
Image is not available

Vogelkinderen hebben geen eigen auto’s.
In de steden zijn zelfrijdende busjes met een soort app oproepbaar. Tussen de steden ‘rijden’ zwevende treinen. Snelwegen bestaan niet meer.

‘Dayo vraagt me vaak hoe het is om te vliegen. Maar hoe zeg je tegen de liefste jongen uit de klas dat het fijn is om hoger en hoger alles klein en onbelangrijk te zien worden? Dat het fijn is om zelf ook klein en onbelangrijk te zijn? Dus zeg ik tegen Dayo dat vliegen net zoiets is als lopen. En dat is óók waar. Vliegen is niet speciaal. Alle vogels vliegen. Alle vliegen vliegen. Zelfs strontvliegen vliegen. Eigenlijk zou ik best mensenarmen willen hebben. Armen waarmee ik in bomen kan klimmen en op m’n handen kan lopen. Op handen met vijf vingers in plaats van twee.’

Image is not available
Weetje:
Image is not available

Vogelkinderen spreken wereldwijd dezelfde taal. De grammatica is simpel. Vogelkinderen schrijven zoals ze spreken. Op school zijn daarom bijna geen taallessen.

Image is not available

‘Emoties van dieren kun je makkelijker lezen dan die van mensen. Omdat dieren meestal maar één gevoel tegelijk hebben. Een schaap voelt alleen of honger of blij. Een mens voelt niet alleen alleen. Die voelt ook boos en ik schaam me en waarom ben ik ik en kijk me niet zo aan en dat allemaal tegelijk en schreeuwerig en door elkaar. Daarom oefenen we op school met dieren. Met paarden en roggen.’

Weetje:
Image is not available

Scholen hebben geen vaste klassen. Kinderen kiezen lessen die voor hun belangrijk zijn met hulp van een coach. Ze volgen ook losse workshops en trainingen bij bedrijven.

‘Mijn moeder is Kuna Nyima, de hoogste bestuurder van het gewest. Ze is rustig en moedig en gevoelig. Ze weet altijd precies wat ik denk en ze voelt alles wat ik voel. Echt heel irritant.
Bang zijn kan bij ons thuis niet. Een bange kuna is een slechte kuna, zegt mijn moeder altijd. Als ik later groot ben, wil ik ook een kuna worden.’

Image is not available
Weetje:
Image is not available

Nieuwe schoolvakken zijn: natuurbeheer, geluk, communicatie met dieren, formatie vliegen, grondstoffenbeheer en energie.

Image is not available

‘Volgens mijn beste vriend Nulan moet je meisjes vooral heel veel complimentjes geven. Dan vinden ze alles goed. En volgens Nulan zijn de beste complimenten die complimenten waarvan ze niet zeker weten of het wel echte complimenten zijn. Daar worden ze een beetje onzeker van. Dus vergelijkt hij meisjes met amandelkoekjes. En met dadels, vijgentaart, beekkikkers, bergmarmotten en limoensiroop. Ik vind het allemaal erg verwarrend. Maar Nulan is soms heel stellig.’

Weetje:
Image is not available

Alle kennis die bedrijven en universiteiten hebben, wordt via databanken verplicht wereldwijd gedeeld. De technologische ontwikkeling gaat hierdoor snel en er ontstaat geen ongelijkheid.

‘Dayo heeft stevige benen en brede schouders en korte armen die bedekt zijn met dunne zwarte haartjes in plaats van met veren. En hij heeft een groot hoofd, net als alle mensenjongens. Misschien dat hij daarom zoveel denkt. Hij ziet dingen niet zoals ze zijn. Hij ziet dingen zoals hij wil dat ze zijn. Of zouden kunnen zijn. Dayo brengt me in de war met al zijn gedenk. Als hij naast me zit, gloeit mijn huid. En mijn veren trillen en mijn hart stampt. Misschien is het goed dat mensen geen bestuurder mogen worden.’

Image is not available
Weetje:
Image is not available

Van veel landbouwgewassen is de fotosynthese met nieuwe technieken versneld. Kleine robots geven elke plant water en voeding op maat. Er is zo een hoge opbrengst per hectare en veel ruimte voor vrije natuur.

Image is not available

‘Later word ik wildbeheerder. Net als mijn vader. De bossen zijn mooier dan de stad. Er leven edelherten, wolven en wilde katten. In de bossen ben je op jezelf aangewezen. Vogelkinderen kunnen niet vliegen tussen de dichte takken. En op de grond, tussen de struiken, blijven hun veren haken achter afgebroken takken, houtachtige doorns en metershoge braam. In de bossen hebben de mensen het voor het zeggen.’

Weetje:
Image is not available

Het houden van dieren voor vleesconsumptie is verboden. Algen zijn een nieuwe bron van eiwit. Op zee zijn grote kwekerijen.

‘Ik weet niet wie mijn vader is. Ik weet niet of hij van me houdt of ooit heeft gehouden of juist om mij is weggegaan. Ik weet niet of ik op hem lijkt, of ik op hem wil lijken of juist helemaal niet. Ik weet niet eens zijn naam. Daar kan ik uren om janken, wat stom is, want waarom zou je janken om iemand die je niet kent? Mijn moeder laat niets over hem los. Ze zegt alleen dat ze nog steeds van hem houdt.’

Image is not available
Weetje:
Image is not available

Bedrijven zijn exclusief eigendom van degenen die er werken. Er zijn een minimum salaris en een maximum salaris. Er is veel ruimte voor een goede werksfeer, technologische vernieuwing, trainingen naar keuze en voldoende vrije tijd.

Image is not available

‘Vroeger deden mensen deden alles voor geld, zeggen ze op school, al snap ik niet goed waarom. Want sommigen kregen veel meer geld dan anderen. Nu is het anders, zeggen ze. Nu doen we alles voor geluk. Maar ik weet niet of dat nou zo anders is. Sommigen zijn gewoon gelukkiger dan anderen. En sommigen zijn achterlijk heel veel gelukkiger dan gewoon een beetje gelukkig en sommige zielenpoten trekken liever de bergen in om nooit meer terug te komen. Dus ik denk dat de wereld nog steeds oneerlijk is. Maar op school worden ze boos als ik dat zeg.‘

Weetje:
Image is not available

Elk gewest wordt bestuurd door vijf Ateliers: Atelier van Geluk, Atelier van Ontwikkeling, Atelier van Evenwicht, Atelier van Welvaart, Atelier van Bestuur. De ateliers worden geleid door kuna’s. Het woord kuna betekent letterlijk: verbinder. Een zesde atelier, het Tempel Atelier heeft als taak om te zorgen dat de alle ateliers goed samenwerken.

‘Ik dacht opeens, als ik bestuurder ben, kan ik alles veranderen. Alles. Is dat wat macht met je doet? Dat je de hele wereld naar je eigen hand gaat zetten? Waardoor je nog meer macht krijgt? Waardoor je nog meer naar je hand gaat zetten? Zo is het eeuwen gegaan en zo moet het dus niet. Ik denk niet dat ik ooit een goede kuna zal zijn.’

Image is not available
Weetje:
Image is not available

Vogelkinderen kennen geen grenzen. Iedereen is vrij om te wonen waar hij wil. De verschillende bestuurlijke regio’s werken wereldwijd samen.

previous arrow
next arrow
ArrowArrow
Shadow
Slider

Comments are closed.